Vad säger ni? Finns det en dinosaurie-huvudstad i Sverige?
Kanske Kalmar, där jag bor och där den jätteroliga dinosaurieparken A world of Dinosaurs ligger?
Eller kanske Bromölla i Skåne, där de har en dinosauriestaty mitt på torget?
Strax innan jul åkte jag till Bromölla för att göra en konsert. Självklart passade jag på att titta på allt fint de har i stan också.
Jag gick till museet Havsdrakarnas Hus, som drivs av en riktig dinosauriefantast som heter Filip Lindgren. Där kan man titta på hajtänder, sjöborrar och en jättecool mosasaurus, som hänger i taket.
Sedan åkte jag förbi en vägg, där de hade målat ett jättestort Tyrannosaurus-skelett. ”Wow, vilken bra stad. Här skulle jag kunna trivas”, tänkte jag.
Precis utanför stan, på Åsens Fältstation, har jag hört att man kan vaska fossil. Det måste jag testa en dag!
Men nu ville jag säga ”hej” till Scanisaurus, den fantastiskt tjusiga statyn som är Bromöllas stolthet.
Konstverket föreställer två svanhalsödlor, en hane och en hona, som solar sig på en klippa på Ivö.
Farbrorn som ritade den heter Gunnar Nylund. Sextio personer jobbade i hela tre år för att bygga den. De bar, murade, sågade, svetsade, gipsade, putsade och målade. Kan ni tänka er vilket slit? Men helt klart värt det. Alla statyer borde förställa dinosaurier, tycker jag!
Häromåret så putsade de upp Scanisaurus, så nu är svanhalsödlorna finare än någonsin.
Men de stackarna verkade lite hungriga, så jag bjöd dem på en korv och en mört.
Plötsligt kom jag på att en av svansarna liknade en rutschbana. ”Man skulle kanske ta sig ett litet åk. Neeeeej… det var livsfarligt. Fast ganska roligt också!”
Nu släpps min nya serie ”Pappa Kapsyl & Dinokvintetten” – en programserie i fem delar jag skapat tillsammans med kammarorkesten Camerata Nordica. Hela serien finns på min Youtube-kanal.
VAD HANDLAR DET OM? Pappa Kapsyl är på Kalmar Slott där han försöker få en familj med bångstyriga dinosauriemusiker att spela klassisk musik på stråkinstrument. Men Dinokvintetten har egna viljor och inget går som planerat. När musikerna smiter måste Pappa Kapsyl gå på dinosauriejakt i slottets spännande miljöer.
Nu vid Halloween är det många som skär till läskiga pumpagubbar. Jag gillar idén, men föredrar naturligtvis dinosaurier.
Vill ni veta hur man gör en hungrig Halloween-dinosaurie? Det är faktiskt jättelätt!
Man behöver bara en vattenmelon, en ananas eller melon för extra färg och en korv om man vill göra den extra blodtörstig. Till dekoration två oliver och ett par tandpetare.
När du plockat fram grejerna är det bara att skära till skräcködlan. Kom ihåg att vara försiktiga och gärna ha en vuxen i närheten när ni använder knivar!
I videon längst ner, som en duktig YouTuber gjort, kan ni se hur det hela går till.
Ni kan också hämta inspiration från Pappa Kapsyls bilder och lilla videohälsning!
Vill ni veta precis hur man gör, steg-för-steg? Då kan ni titta på den här fina YouTube-videon!
Pappa Kapsyl önskar alla barn och föräldrar en härligt kuslig Halloweenhelg!
I bilderboken Jagad av en T-rex berättas på rimmad vers om hur en hungrig T-rex försöker sno åt sig Pappa Kapsyls nyinköpta varmkorv. Vår hjälte flyr, men den blodtörstiga köttätaren jagar efter. En bok som glatt många, såväl barn som vuxna, men hur växte egentligen historien fram? Carl-Otto ”Pappa Kapsyl” Johansson och illustratören Ola Lindblom berättar här om bakgrunden till sin succédebut.
Hej, Carl-Otto och Ola, och tack för att ni tagit er tid att svara på några frågor! Låt oss ta allt från början. När och hur inleddes egentligen ert kreativa samarbete?
(Carl-Otto): Allt började med att jag hade en spelning på Oskarhamns bibliotek och där upptäckte en jättefin affisch, som gjorde reklam för min konsert. Den var snygg, rolig, detaljerad och fångade precis vad Pappa Kapsyl stod för. Jag kände att jag var tvungen att ta kontakt med illustratören. Det visade sig vara Ola, som till vardags jobbade som barnbibliotikarie där.
(Ola): Jag hade gjort en affisch med Pappa Kapsyl hjälplöst uppflugen i ett träd, stirrandes ner i gapet på en dreglande T-rex. Onekligen föll den i god jord, för ett par dagar senare fick jag, till min förvåning, ett mejl från Carl-Otto, som frågade om jag var intresserad av att jobba tillsammans med honom.
Var det då som fröet till er fenomenala debutbok, Jagad av en T-rex, såddes?
(Carl-Otto): Ja, jag hade länge drömt om att göra en barnbok. Ett par år tidigare hade jag släppt den interaktiva ljudsagan Ugglan & musen. Det var ett både roligt och inspirerande projekt, men inte riktigt samma grej som att ge ut en traditionell bok på ett riktigt förlag. När jag fick se Olas fina illustrationer slog det mig att drömmen faktiskt kunde bli verklighet. Men han var ganska svårflirtad i början, eftersom han hade ont om tid och visste hur svår barnboksbranschen kunde vara. Så jag fick ”uppvakta” honom ett tag innan han vågade ta steget in i Pappa Kapsyls universum, haha.
(Ola): Det kändes såklart jätteroligt och smickrande när Carl-Otto föreslog att vi skulle göra en bok tillsammans. Men jag tvekade lite inför att ge mig på ett så stort arbete, utan att veta vad det skulle resultera i. Carl-Ottos energi och Pappa Kapsyls magiska värld skingrade dock mina tvivel. Nu, oräkneliga kvällar och helgar vid ritbordet senare, ångrar jag mig verkligen inte!
Är ni på samma våglängd och har liknande tankar om hur en bra barnbok ska vara uppbyggd?
(Carl-Otto): Ja, vi förstår varandra väldigt bra! Redan tidigt kom vi överens om att Jagad av en T-rex inte skulle innehålla moraliska pekpinnar, utan koncentrera sig på att underhålla. Barnen får gärna lära sig något nytt och vi blir jätteglada om de utvecklar sin fantasi, men framförallt ska de ha roligt. Om de skrattar och vill läsa boken igen, så har vi lyckats!
(Ola): Vi insåg tidigt att vi är rätt lika när det kommer till våra respektive uttryck. Carl-Otto gör rolig barnmusik på största allvar. Han är mån om att det ska vara skojigt och medryckande, men låter det aldrig bli för gulligt. Den inställningen ligger mycket nära vad jag eftersträvar i mina bilder.
Hade Ola fullständigt fria händer med sina illustrationer eller gav du honom vissa riktlinjer, Carl-Otto?
(Carl-Otto): I stora drag fick Ola göra vad han ville, men det var viktigt att Pappa Kapsyl kändes rätt och att dinosaurierna inte hade små reptilögon, utan lite mer uttrycksfulla ansikten. Han lyckades med bravur på båda punkterna! Pappa Kapsyl i Olas version är en skön filur. På sitt sätt är det en karikatyr av mig, men en kärleksfull och väldigt rolig sådan. Jag gillar också att han gett Kapsyl en obestämbar ålder, eftersom jag alltid föreställt mig honom som en tidlös figur.
(Ola): När jag började skissa på Pappa Kapsyl var vi överens om ramen för berättelsen. Läsarna skulle få följa med på en hisnande jakt, så jag hämtade inspiration från Spindelmannen för att hitta en karaktär med uttrycksfulla och fartfyllda rörelser. Jag hade då bara träffat Carl-Ottos ”vardagliga jag” och inte varit på någon Pappa Kapsyl-föreställning. När jag lite senare såg honom på scen fick jag en helt annan känsla för hans mimik och kroppsspråk. Slutresultatet blev ganska lagom likt verkligheten, tycker jag.
Bokens andra huvudfigur, vid sidan av Pappa Kapsyl, är odiskutabelt T-rexen. Hur ville ni framställa denna korvhungriga skräcködla?
(Carl-Otto): Vi pratade ganska mycket om T-rexens personlighet och kom fram till att den både skulle vara skräckinjagande och lite rolig. Det är inte bara en hungrig best, utan en varelse med ett nästan mänskligt minspel som rör sig hemvant på stadens gator. I Pappa Kapsyls värld lever människor och dinosaurier bredvid varandra, vilket öppnar upp för många roliga och spännande situationer. Naturligtvis älskar T-rexar korv och har inga skrupler för hur de kommer över dem. Samexistensen i Kapsylvärlden är alltså inte alltid oproblematisk, haha!
(Ola): Det tog lite tid att hitta ett driv i att teckna dinosaurier och därifrån hitta mitt eget sätt att gestalta dem. Men det kändes tacksamt att det inte finns någon konsensus om hur de verkligen såg ut, haha.
Historien utspelas i en stad med ett spännande gatuliv. Skapade ni miljöerna gemensamt?
(Carl-Otto): Man skulle kunna säga att det är en typisk svensk småstad, som har en smått nostalgisk känsla. Ola har skapat miljöerna mer eller mindre själv. Jag har i stort sett bara kommit med förslag och gett tummen upp. Detaljrikedomen i hans teckningar är fantastisk! Jag brukar kalla honom ”Hultsfreds Jan Lööf”. En massa saker händer nämligen i bakgrunden och barnen kan hitta på egna små historier som löper parallellt med huvudberättelsen om korvjakten.
(Ola): Vi kom fram till en rad miljöer vi ville ha som fond för den långa jakten. Tillsammans med texten gav de mig perfekta ramar att hålla mig inom och samtidigt stor frihet att fylla på med detaljer. I en bra bilderbok lyfter text och bild varandra. Jag hoppas att vi lyckats med det. Samtidigt var jag mån om att bilderna skulle förmedla historien även för en icke läskunnig och att det helst skulle gå att hitta nya detaljer vid varje läsning.
Varför valde du att skriva historien på vers, Carl-Otto?
(Carl-Otto): Det kändes naturligt, eftersom jag jobbar på ett liknande sätt med mina låttexter. Jag tror även att barnen uppskattar rimmen och rytmen, som ger historien ett skönt flyt. Däremot var det inte alltid lätt att få till verserna. Jag fick fila på många meningar och har min redaktör, Ellen Karlsson, som själv är barnboksförfattare, att tacka för att det blev så bra som det blev. Överlag har samarbetet med Rabén & Sjögren varit väldigt lyckat och de har hjälpt oss lyfta boken till en ny nivå!
Finns Jagad av en T-rex även som ljudbok?
(Carl-Otto): Ja, det var jätteroligt att läsa in den! Det kändes som ”hemmaplan” för mig i studion och ljudsättningen byggde en bro mellan mitt musikskapande och min nya roll som barnboksförfattare. Tanken med ljudeffekterna och stämningarna var att barnen skulle kunna känna att de gick in i en fiktiv värld och verkligen var med när Pappa Kapsyl blev jagad av T-rexen.
Är ni nöjda med responsen på Jagad av en T-rex från barn och föräldrar?
(Carl-Otto): Absolut. Reaktionerna har varit överväldigande positiva. Otroligt kul!
(Ola): Ja, det har varit fantastiskt roligt. Att se barn som lär sig texten utantill och stannar upp i bilderna är över all förväntan!
Vad händer härnäst? Kan vi hoppas på fler böcker från er i framtiden?
(Carl-Otto): Ja, vi jobbar på en ABC-bok tillsammans. Man skulle kunna säga att den är besläktad med min låt ”Dinosauriernas alfabet”, men konceptet är annorlunda och mer komplext. Varje bokstav representeras av en dinosaurie och de har alla egna personligheter och intressen. Samtidigt interagerar de lite med varandra i boken, så barnen kommer att få en del roliga igenkännanden. Om allt flyter på, så släpps den nästa sommar.
Inget hushåll är komplett utan Jagad av en T-rex i bokhyllan. Om ni inte redan köpt boken, så kan den införskaffas enligt följande:
Sommarkonserterna på A World of Dinosaurs, strax utanför Pappa Kapsyls hemstad Kalmar, inleddes förra helgen.
Lotta Waghorn från Smålands största lokala tidning, Barometern, var på plats och lyfte fram att showen var ”rolig för både barn och föräldrar – även om vi ibland skrattar på olika ställen”.
Läs mer nedan och varmt välkomna! Alla lördagar i juli och första lördagen i augusti. Boka biljetter här.